Om att vidarekoppla en mobil
Att vidarekoppla en mobil innebär att samtalen skickas vidare till en annan telefon. De samtal som skulle gå till den berörda mobilen går alltså vidare till ett annat nummer. Detta är ett vanligt fenomen när någon slutar på sin arbetsplats och man vill försäkra sig att eventuella samtal som går till det numret tas omhand. Man kan även välja att vidarekoppla en mobil när en person går på en längre ledighet, exempelvis en föräldraledighet, eller när en person med en extra viktig funktion är sjuk. Att vidarekoppla en mobil är därför ett väldigt smidigt sätt att försäkra sig om att visst nummer alltid är bemannat.
Det finns olika förfaranden när det kommer till att vidarekoppla en mobil. På vissa telefoner är det väldigt enkelt, en kod slås in och vidarekopplingen är igång. I vissa fall är det lite mer omständligt än så. Hos en del operatörer är vidarekoppling av mobiltelefoner en specialtjänst som måste beställas direkt hos leverantören.
Det fungerar att vidarekoppla mobiltelefoner till alla sorters telefoner. Fasta telefonnummer, mobila nummer, gruppnummer eller växelnummer går alla lika bra att vidarekoppla till. Man kan likna det hela med att vidarekoppla en e-post till ett annat konto.
Hur vidarekopplar man en mobil?
Hur man vidarekopplar en mobil kan skilja sig beroende på vad man har för telefon eller vilken operatör man har. I många abonnemang är möjligheten att vidarekoppla en mobil en tjänst som ingår i abonnemanget. Detta kan dock skilja sig beroende på vilken operatör man har och i vissa fall får man beställa vidarekoppling som en separat tjänst.
Vidarekoppling hos Telia
Har du Telia som operatör kan du hantera dina vidarekopplingar direkt i Mitt Telia. Där kan du även se status för de vidarekopplingar du har igång. Allt detta hittar du under inställningar. Det finns även kortkommandon för vidarekoppling.
- Tryck **21* [riktnummer + telefonnummer] #. Tryck på symbolen för lur.
- Vill du sedan avaktivera din vidarekoppling så klickar du: ##21#. Tryck på symbolen för lur.
- Vill du avsluta samtliga vidarekopplingar du har hos Telia klickar du ##002#. Tryck på symbolen för lur.
Vidarekoppling hos Telenor
Telenors vidarekoppling hanterar du i appen Mitt Telenor. Klicka på Inställningar och sedan på Röstbrevlåda och vidarekoppling. Där finns valet Vidarebefordra till annat telefonnummer. Sedan kan du enkelt skriva in vilket nummer som samtalen ska gå till.
Vidarekoppling hos Tele2
Har du Tele2 som operatör är vidarekoppling en tjänst som ingår kostnadsfritt i abonnemangen. Du kan välja mellan att koppla mobilen vidare till en röstbrevlåda eller till ett annat telefonnummer.
- Vill du vidarekoppla alla samtal klickar du **21* numret du vill vidarekoppla till, inklusive riktnummer # LUR.
- Vill du sedan avaktivera din vidarekoppling så klickar du ## 21, 61, 62 eller 67 # LUR.
Vidarekoppla hos Dstny
Dstny jobbar enbart med företagstelefoni, telefoni för företag. Har du Dstnys företagsabonnemang och vill vidarekoppla en mobil så gör du det enklast genom att kontakta vår support. På så sätt görs vidarekopplingen i växeln på rätt sätt.
Vidarekoppla en mobil när den blivit stulen
Har din mobil tappats bort eller blivit stulen är det vanligt att man väljer att vidarekoppla sitt nummer i tron om att man får kontroll över sitt telefonnummer. Detta förfarande är dock inte att rekommendera. Det bästa att göra om din telefon har blivit stulen är att spärra SIM-kortet hos sin operatör för att sedan vänta på ett nytt. Då kan man aktivera sitt gamla nummer på det nya SIM-kortet.
Vidarekoppling är jämförbart med att eftersända post
Att vidarekoppla en mobil är jämförbart med att eftersända fysisk post. Något som ofta görs när man byter bostad eller under semestrar och längre utlandsvistelser. Vidarekoppling, precis som eftersändning av post, är en viktig funktion för att man ska kunna vara borta under en längre tid utan att viktig information eller kontakter går om miste. I och med en vidarekoppling kan medarbetare därmed vara bortkopplade från sin jobbtelefon utan att verksamhet blir stillastående eller ineffektivt när medarbetaren inte är på plats.
Varför vidarekoppla en mobil?
Självklart finns det en mängd anledningar till varför man väljer att vidarekoppla sin mobil. Den absolut mest vanliga användningen av funktionen är när det kommer till telefoni för företag. När medarbetare är upptagna eller är bortresta under en längre period vill företag ofta se till att samtal istället hanteras av en kollega eller går till ett växelnummer eller gruppnummer. Men funktionen används givetvis även av privatpersoner. Vanligt är att personer som reser mycket väljer att vidarekoppla sitt fasta hemnummer till sin mobiltelefon.
Personer som reser frekvent till andra länder kan välja att skaffa utländska SIM-kort. Då kan man välja att använda vidarekoppling av sitt ursprungliga mobilnummer till sitt utländska SIM-kort och på så sätt vara nåbar på båda sina telefonnummer. Tråkigt nog kan processen att vidarekoppla ett svenskt mobilnummer till ett utländskt SIM-kort var krånglig och kan också kosta extra, lite beroende på vilken abonnemangstyp man har.
Som tidigare nämnt kan processen av att vidarekoppla en mobil liknas vid att ha en elektronisk eftersändning av post, alltså där brev direkt skickas vidare till en annan adressat. Och precis som när det kommer till eftersändning av post så kan man välja en period man vill vidarekoppla en mobil. Man kan alltså välja att vidarekoppla under en specifik period eller tills vidare. Dessa inställningar brukar dessutom vara enkla att ändra om man skulle behöva avbryta eller förlänga en vidarekoppling.