GDPR

På Dstny har vi alltid känt starkt för integritet och att skydda våra kunders data. Dstnys syn på GDPR och personuppgifter

Dstny's syn på GDPR and personlig data

På Dstny har vi alltid känt starkt för integritet och att skydda våra kunders data. Med GDPR (General Data Protection Regulation) stärker vi nu våra ansträngningar inom dessa områden så att du och dina kunder kan vara säkra på att vi hanterar er data med omsorg.

Vad är GDPR

General Data Protection Regulation (GDPR) är en EU-förordning som träder i kraft den 25 maj 2018 i alla medlemsstater. Förordningen är utformad för att stärka skyddet av personuppgifter och förena reglerna inom EU:s medlemsstater, vilket ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PuL). I jämförelse med PuL går den nya förordningen längre med strängare kontrollmekanismer och tar en fastare ståndpunkt på individers rättigheter vars data behandlas, varför det behövs och med större transparens.

Varför behandlar Dstny dina personuppgifter

Kommunikationstjänster är beroende av personuppgifter för att fungera, såsom namn, telefonnummer, e-postadress etc. Som din kommunikationsleverantör med en av de största portföljerna inom kommunikationstjänster behöver vi behandla dina personuppgifter för att stödja, leverera och uppfylla våra åtaganden gentemot dig.

Förhållandet mellan Dstny och dig, vår kund

Eftersom vi behandlar dina personuppgifter på dina vägnar anses vi vara din personuppgiftsbiträde. Det gör dig, vår kund, till personuppgiftsansvarig. I enlighet med den nya förordningen måste en personuppgiftsansvarig och ett personuppgiftsbiträde underteckna ett personuppgiftsbiträdesavtal (DPA). Vi har därför utvecklat ett DPA för dig att underteckna.

Om du vill underteckna ett DPA med oss, vänligen skicka ett e-postmeddelande till dpo@dstny.se med följande information:

  • Företagsnamn
  • Organisationsnummer
  • Adress
  • Namn på undertecknaren
Vi kommer sedan att skicka DPA till dig.

 

Råd och information om behandling av personuppgifter och GDPR

  • Kontrollera dina skyldigheter och rättigheter. Beroende på vilken typ av tjänst du erbjuder dina kunder och vilken typ av personuppgifter du behandlar kan olika regler gälla.
  • Samla inte in eller behandla personuppgifter som inte är nödvändiga för din verksamhet eller dina tjänster.
  • Tillämpa lämpliga säkerhetsåtgärder såsom kryptering, datapolicyer etc.
  • Förbered och utbilda din personal i hur man hanterar personliga och känsliga data. Många dataläckor idag sker genom någon inom den egna organisationen, omedvetet hjälper gärningsmannen.
  • Sluta inte arbeta med dina personuppgifter bara för att du "färdigställt" tidsfristen för förordningen. Du måste fortsätta att hålla dina data uppdaterade, utvärdera framtida produkter etc. för att säkerställa att du fortsätter att följa den nya förordningen.

Om du vill läsa mer om den nya förordningen har vi samlat några länkar för dig:

 

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/introduktion-till-gdpr/ (Swedish)

https://ec.europa.eu/justice/smedataprotect/ (English)