Nästan varje framstående tjänst, lösning och produkt som är värd sitt salt har byggts på något som kommit före. Oavsett om det sker tack vare erfarenhet, brytandet av traditioner eller genom att spinna vidare på ett befintligt koncept, har allt utan tvekan en historia. Nyligen utsedd till Bästa Microsoft-partnern och Bästa användning av telefoni och Unified Communications – här är historien bakom framgången för Call2Teams, berättad av Call2Teams-gänget själva.
Hur Call2Teams startade
Det som gör Call2Teams unikt går långt tillbaka. Faktum är att byggstenarna kan spåras ända tillbaka till 1997, med ett enkelt koncept som senare skulle få enorma effekter på hur vårt företag fungerar idag.
Den första pusselbiten: aaS före sin tid
Under internets tidiga dagar, när e-post cementerade sin plats som föredragen kommunikationsmetod, utvecklade Mark Herbert, medgrundare av Call2Teams, en apparat som förenklade tidig e-postinfrastruktur. Det gjorde att kontorsarbetare inte längre behövde dela samma terminal för att skicka och ta emot e-post, men så populärt som systemet var, var det strategin att debitera kunderna per användare och månad som slutligen inspirerade strukturen för Call2Teams, över 1,5 decennium innan den kom ut på marknaden.
Den andra pusselbiten: Vårt förhållande till Microsoft & förmågan att anpassa sig
Vi har alltid haft extremt fasta band till Microsoft, långt innan Dstny For Service Providers bildades. I sina tidigare roller var Mark, tillsammans med medgrundaren Richard Carver, de första i Storbritannien och bland de första globalt att säkra ett Microsoft-syndikeringsavtal för distribution av Office 365.
Det var i dessa tidigare roller, när vår resa mot molnbaserade marknadsplatser började, som flera ledande principer formades som fortfarande påverkar vårt arbete idag:
- Människor vill ha lösningar som både är lätta att använda och "lätta att köpa"
- Du måste vara kreativ, redo att skaka om saker och att utmana
- Ett företag lyckas när det tar sig vatten över huvudet, och inte räds att misslyckas och utvecklas
- Håll det enkelt
- Ha kul
Den tredje pusselbiten: Att inse behovet
Den första sanna glimten av det vi nu känner som Call2Teams sågs när Mark gick samman med Richard för att grunda det som blev Qunifi och bygga sin egen telefoniplattform. När de fick företag att ringa, lärde de sig också ständigt om de problem som deras kunder stod inför. Ett av mönstren de såg kom i form av några rena och enkla sanningar – Telefoniplattformsmarknaden blev allt svårare att få fäste i, människor hatar verkligen att ändra sina telefonsystem och att portera nummer var ofta en logistisk mardröm. Det var på grund av dessa punkter som en pivot mot en integrationsmodell inträffade och Call2Teams började ta form.
Att integrera för att innovera
Spola fram till 2017. Med tillägget av Martin Falkus började Mark och Richard att överbrygga klyftan mellan telefoni och IT. Det dröjde inte länge innan deras integration blev mer dominerande än den traditionella telefoni-lösningen den var kopplad till, eftersom förmågan att ansluta till unified communications var deras huvudsakliga försäljningsargument. Och med all rätt, eftersom det skulle gå vidare till att låta företag använda sina befintliga telefoni-strukturer för att gå från lokala installationer till molnet utan att ändra en enda bit hårdvara.
Tillväxten av Call2Teams
Call2Teams var ursprungligen Call2Skype med fokus på Skype för företag, men när världen såg Microsoft börja förändra den moderna röstmarknaden, såg teamet en väg att använda sina över 20 års erfarenhet och relationer och ompositionerade sig som Call2Teams. Som en del av denna insats var vi inte bara en av de första fem företagen i historien att sälja molntjänster genom Microsoft, vi hjälpte även till att utveckla själva marknadsplatsen.
Den fjärde pusselbiten: Att bygga funktioner och ett team som matchade våra ambitioner
När Call2Teams växte, gjorde också teamet runt det likaså. Med det kritiska tillägget av CEO Jeannie Arthur och ett växande team av utvecklare var bollen verkligen i rullning och både förmåga att förutse och framtidssäkra låg överst i allas tankar. Detta materialiserades i form av två tidiga tillägg till Call2Teams-produkten som var avgörande för dess långsiktiga hållbarhet och framgång – djup märkning och möjligheten att enkelt synkronisera. Dessa två tillägg visade sig ovärderliga när populariteten för Call2Teams exploderade uppåt, vi var omedelbart redo att skala. Företag kunde inte bara hållas helt separerade på backend, det var också otroligt enkelt att synkronisera massiva mängder användare. Både anställdas och kunders upplevelse var utan motstycke.
Att vara marknadsredo
Call2Teams blev officiellt marknadsredo i början av 2020, och även om vår telefoni-plattform fortfarande fanns i vår produktportfölj, överglänstes den nästan helt av vår nu prisbelönta fristående röstintegration. Men själva plattformen var bara hälften av vad Call2Teams hade att erbjuda. Genom att helt luta oss på de ledande principerna som satts år tidigare var den transaktionella bakänden av vår lösning både lätt att köpa och lätt att sälja, tack vare enkel och kraftfull fakturering, prissättning, tariffer och hantering.
Marknadstrategin var modig – Teams möjliggör varje UC-plattform i världen. Detta uppnåddes genom enbart en kanalbaserad strategi genom att jaga de största namnen inom branschen, övertygade om att när de väl provade Call2Teams skulle det inte finnas någon återvändo.
Tack vare våra kanalpartners och en effektiv återkopplingsloop var Call2Teams vid lanseringen fullt robust och förändrade redan världarna av telefoni och IT, men sedan förändrade den bredare världen sig själv på ett sätt som ingen hade kunnat förvänta sig. Pandemin gjorde så att företag över hela världen nästan över en natt behövde molnbaserad uppringning som var efterlevnad och säker oavsett arbetsförhållanden. Inte bara det, men på grund av tidskänsligheten behövde allt detta hända på befintlig infrastruktur – en tilsynelatande omöjlig begäran om det inte vore för allas favorit mjukvara.
Den långsamma men stadiga gravitationen av IT och telekom hade förvandlats till en snabb kollision som båda branscherna fortfarande bygger på idag. Eftersom det hade byggts för att vara skalbart, distribuerbart och agnostiskt, löste Call2Teams omedelbart vad som annars skulle ha varit en stor kris för företag över hela världen. När pandemin var som mest intensiv fanns det redan åtgärder på plats som lät våra partners enkelt skala efter behov. Vi hade redan några av de största aktörerna ombord, så när våra telefoner började ringa kunde vi kliva fram och se till att företagens telefoner fortsatte att ringa, direkt från början.
Var Call2Teams är idag
Mycket har hänt under de få korta åren sedan lanseringen av Call2Teams. Microsoft Teams har accelererat mot att ha en aktiv användarbas som är precis under storleken på hela USAs befolkning och den stora molnflytten är i full gång. När vi ser tillbaka på vår resa är det ibland svårt att tro på hur mycket Call2Teams har vuxit, anpassat sig, påverkat och förbättrats genom att bygga vidare på de pusselbitar som har lagts på plats under de senaste 30 åren.
När det gäller var vi är nu, samarbetar vi med nästan alla ledare i Gartners UCaaS Magic Quadrant samt hundratals andra leverantörer, återförsäljare och distributörer över hela världen. Vi är nu en del av Dstny-familjen och har tillsammans ett ekosystem av produkter som vi hoppas kommer att bli lika populära en dag.
Med hjälp av Call2Teams kan Dstny Sverige idag leverera produkten Teams Connect Telefoni snabbare än någonsin! Vi har gått från en leveranstid på flera dagar till bara någon enstaka timme. Är du intresserad av att få en fullskalig telefonilösning i Teams rekordsnabbt? Läs mer om Teams Connect Telefoni här.
Men vad innebär detta för marknadens framtid? Vi har mycket på gång i år som kommer att hjälpa våra partners att lyckas och skala upp, och när vi fortsätter framåt kan vi med säkerhet säga att 2024 kommer att vara ett av de mest spännande åren i historien för företagskommunikation.