Virtuella telefonnummer är nummer som inte är kopplade till en fysisk telefon eller ett SIM-kort. Virtuella nummer använder istället internet för att bära samtal. Sedan kan du välja om du vill använda en mobil, en softphone eller en IP-telefon att ringa med.
Men varför vill man ha virtuella telefonnummer?
Tänk dig att du har ett företag som håller på att växa och du börjar få kunder i en annan stad eller i ett annat land. Kanske har du till och med kollegor utspridda över världen.
Skaffar du dig en fast telefonväxel, traditionell telefoni med hårdvaran i ett skåp eller nere i källaren med sladdar som leder till bordstelefoner, så kommer bli ganska låst i din telefonilösning. När ditt företag växer så måste du köpa till mer hårdvara för att kunna lägga till fler användare i din växel. För dina kunder, som är spridda över ett stort geografiskt område, så kommer det bli tydligt att du inte är en lokal aktör. Och internationella samtal kan vara ganska kostsamma.
Så vad ska man välja istället?
Det är här molnbaserade telefoniväxlar kommer in. Ett molnbaserat telefonisystem, alltså en virtuell företagsväxel, är precis vad det låter som. En växel som lagras i molnet. Som kund äger man ingen hårdvara för att bära själva växelsystemet, utan allt sådant hanterar leverantören av systemet. Ett virtuellt telefonisystem är skalbart näst intill oändlighet, vilket betyder att det kan växa i takt med att ditt företag gör det. Ingen ny hårdvara kommer krävas utöver de datorer, mobiler eller IP-telefoner som ni väljer att ringa via. Och med virtuella, molnbaserade, system så kan ni även skaffa virtuella nummer.
Eftersom systemet ligger lagrat i molnet så blir det inte platsspecifikt. Därför kan ni skaffa nummer från hela världen. På så sätt kan du ha ett franskt nummer, även fast du befinner dig i Sverige. Kunder tenderar att lita mer på inhemska nummer, jämfört med utländska. Samma sak gäller även med inhemska nummer fast med en annan områdeskod. Där tenderar kunder att vara mindre benägna att svara om samtalet kommer från andra sidan landet. Genom att skapa upp nummer som ser ut att komma från samma ställe som era kunder så kommer ni bygga upp förtroende.
Säg att du sitter i Sverige men har mycket kontakt med leverantörer och kunder i andra länder. Då kan det snabbt bli en dyr historia att ringa massvis med utlandssamtal. Men med virtuella nummer så kan du ringa med nationella taxor. Så med ditt norska nummer kan du ringa för norska taxor till dina norska kunder.
En molnbaserad virtuell växel är som tidigare nämnt lagrad i molnet. Istället för fysiska växlar som står och dammar med massvis av sladdar som leder ut i lokalen så finns allt hos din leverantör. Uppgraderingar och underhåll sker automatiskt. Det du och dina kollegor behöver är en enhet att ringa från. Välj själva om ni vill jobba med en softphone, en mobiltelefon eller en IP-telefon.
Så om du har ett företag som håller på att växa så kan det vara bra att kika på en virtuell lösning.