Blogg | Nyheter från Dstny

Samtal väntar – vad innebär funktionen & hur aktiveras den? | Dstny

Skriven av Dstny | Apr 26, 2020 10:00:00 PM

Ibland vill man få veta om någon försöker få tag på en, även när man sitter upptagen i ett annat samtal. Kanske sitter man i samtal under stora delar av arbetsdagen eller kanske så väntar man på ett väldigt viktigt samtal som man absolut inte får missa.

Funktionen Samtal väntar är en funktion som du kan aktivera direkt i din telefon. Funktionen innebär alltså att du blir meddelad att någon försöker ringa dig även fast du sitter upptagen i ett annat samtal.

Hur fungerar funktionen?

När någon ringer dig samtidigt som du sitter i ett annat samtal får du som mottagare höra två diskreta toner. Det är tecknet på att ett annat samtal väntar. Då kan du välja om du vill pausa det pågående samtalet för att ta det inkommande. Funktionen fungerar på de flesta smartphones, dessutom har även många fasta telefoner och softphones (telefon i datorn) har lösningen.

Har du inte funktionen aktiverad så kommer personen som försöker nå dig höra en upptaget-ton när du sitter i ett annat samtal. Har du funktionen aktiverad så kommer ingen upptaget-ton, utan det kommer att ringa som vanligt för den som försöker nå dig.

Har du en telefon med en display, exempelvis en smartphone, så kan du oftast se vem det är som ringer när du har funktionen aktiverad. På så sätt blir det lättare att välja om du vill ta det nya samtalet eller stanna i det befintliga.

Hur aktiverar jag Samtal väntar?

Aktivera Samtal väntar för iPhone
  • Klicka på appen för Inställningar.
  • Välj Telefon.
  • Välj Samtal väntar.
  • Aktivera Samtal väntar.

 

Aktivera Samtal väntar för Android
  • Klicka på Telefonknappen.
  • Klicka på Mer.
  • Välj Inställningar.
  • Klicka på Fler inställningar/Kompletterande tjänster.
  • Aktivera Samtal väntar.

 

Aktivera funktionen i Dstny växel

Har du Dstny växel så krävs ytterligare ett steg för att aktivera Samtal väntar. Detta beror på att Dstnys växelfunktioner går före telefonens egna inställningar. Men det är enkelt att lösa det så att funktionen fungerar som den ska. Den eller de som är administratör för växeln kan fixa detta direkt i MyAdmin på några minuter.

Aktivera funktionen i MyAdmin
  • Surfa in på admin.dstny.se.
  • Klicka på Användare.
  • Sök upp den användare som vill ha funktionen.
  • Klicka på penn-ikonen för att redigera användaren.
  • Klicka på knappen ”Lägg till ny grupp”.
  • Klicka på den nya rutan som kom upp och välj Samtal väntar.
  • Spara dina ändringar genom att klicka på Spara.

Om du saknar valet att lägga till Samtal Väntar i MyAdmin – skicka då ett mail till vår support så lägger vi till valmöjligheten för er!