Med över 280 miljoner aktiva användare i månaden är Microsoft Teams ett av de mest betydande erbjudandena på marknaden för Unified Communications, men det finns en avgörande aspekt av Microsofts programvara som operatörer och rösttjänsteleverantörer bör uppmärksamma.
Framöver kommer telefoni att bli en alltmer inflytelserik del av Microsoft Teams.
Hur gör då Microsoft Teams påverkan inom röstområdet? Vilka förändringar ser vi inom branschen som helhet? Och ännu viktigare: vilka möjligheter finns det för operatörer?
Microsofts intåg i rösttjänster
I sin kvartalsredovisning FY2021 Q4 bekräftade Microsofts VD Satya Nadella att telefoni är en "enorm ny möjlighet". Nadella avslöjade att Microsoft har "nästan 80 miljoner aktiva Teams Phone-användare i månaden, med totala samtal som överstiger 1 miljard under en enda månad detta kvartal". Han fortsatte sitt uttalande och lyfte fram den potentiella tillväxten för Microsofts telefoni – "vi är bara i början".
Ur ett Teams Phone-perspektiv är för närvarande endast 10–20% av de 80 miljoner som är aktiva månatliga användare aktiverade för PSTN-samtal. Detta antal förväntas fördubblas under de kommande 3-4 åren, vilket utgör ett enormt affärsfönster för operatörer och tjänsteleverantörer. Om vi kombinerar detta med globala prognoser som visar en accelererad tillväxtfas för Teams-telefoni kommer användarantalet att skjuta i höjden.
Microsoft delade nyligen med sig av att de hade 345 miljoner betalande licenser för Office 365, en ökning med 17% jämfört med föregående år i kommersiella intäkter för produkten. Detta översätts i sin tur till direkt tillväxt för Microsoft Teams, som uppskattas addera 3 miljoner nya användare per månad till sina redan imponerande 280 miljoner månatliga aktiva användare.
Oavsett hur man ser på det är Microsoft den oumbärliga jätten på marknaden. Teams har visat imponerande tillväxt och fortsätter att växa. Med detta växer också efterfrågan på att aktivera röst i Teams. Medan Direct Routing fortfarande är det mest populära sättet att aktivera röst i Microsoft Teams på så växer den nya Microsoft-godkända Operator Connect-lösningen i popularitet.
Teams Operator Connect är det Microsoft-godkända sättet för externa operatörer att koppla sina telefonsystem till Teams på. Operator Connect ger Teams-administratören möjligheten att direkt interagera via Teams med operatörer för deras linjer och minuter, och detta kan de göra med vetskapen om att de har en godkänd och certifierad anslutning med Microsoft Teams.
Microsoft är inte ensam när det gäller att erbjuda en Bring Your Own Carrier (BYOC)-lösning, men med utvecklingen av Microsoft Teams Operator Connect bör de betraktas som en av de främsta källorna till marknadsförändring när det gäller röstkommunikation. Teams enorma storlek innebär att oavsett vilka drag Microsoft gör måste deras konkurrenter följa efter.
Effekten av att Microsoft implementerar Operator Connect har fått andra att introducera sina egna operatörsprogram. Företag som Webex och Zoom erbjuder nu operatörer möjligheten att öppna nya kanaler till marknaden. Med denna kedjeeffekt är Bring Your Own Carrier (BYOC)-tjänster det nästa naturliga steget för marknaden. De kan snabbt bli standard för dem som vill implementera uppringning via United Communications i framtiden.
Det finns två huvudöverväganden som operatörer behöver ta hänsyn till: Är de bekväma med att missa en potentiellt lukrativ ny marknadsföringsväg? Fortsätter de att vara relevanta på denna föränderliga marknad, där slutanvändare förväntar sig tillgång till smidiga arbetsmetoder?
UC-marknaden förväntas växa till 169,82 miljarder dollar år 2025. Detta innebär att traditionella operatörer snabbt kan gå miste om stora delar av intäkterna när sentimentet övergår till molnet. Microsoft leder vägen när det gäller den föredragna UCaaS-plattformen, och tillgodoser kundernas behov med en smidig, molnbaserad lösning. Med denna tillväxt kommer också behovet av att aktivera röst i UC-lösningen. Teams leder vägen med UCaaS och speciellt möjligheten att aktivera röst.
När Teams-plattformen blir allt populärare ser också Operator Connect en enorm tillväxt. Beräkningar visar att Operator Connect kommer att användas på över 17 miljoner slutpunkter år 2026, och Microsoft har redan godkänt en samling av 46 partners för att leverera Operator Connect. Dessa operatörer inkluderar liknande BT, Telstra och AT&T. Detta är inte bara en växande marknadsmöjlighet, dina konkurrenter kan också vara ute efter din marknadsandel. Operator Connect gör det enkelt för Teams-administratörer att enkelt beställa de linjer och minuter de letar efter.
Det finns en obestridlig trend som uppstår inom kommunikationsbranschen – en massiv övergång till molnbaserade tjänster. Faktum är att studier har visat att i år kommer cirka 74% av nya Unified Communications-licenser för företag att vara molnbaserade.
När det gäller molnet kontra traditionellt inom UC-universumet finns det ett antal skillnader. En vilken form av lokal lösning som helst är troligtvis förknippad med stora initiala kostnader, medan molnbaserade alternativ inte är det. UCaaS är flexibelt och kostnadseffektivt på så sätt att företag enkelt kan aktivera licenser efter behov, medan traditionell UC är betydligt mer statisk.
Vi kan se att branschen rör sig bort från traditionella former av kommunikation, som till stor del består av lokala lösningar, till förmån för molnbaserade alternativ. Men i vilken takt sker denna övergång? När hemarbete blev en nödvändighet planade intäktstillväxten för traditionella kommunikationer snabbt ut medan alternativa molnsystem blomstrade. När molnets effektivitet erkändes fortsatte uppåttrenderna. Totalt förväntas molnkommunikation nu överstiga traditionell lokal UC år 2025. Detta trots att molnkommunikation endast tog en bråkdel av marknadsandelen år 2019.
6% av företagen är redan helt molnaktiverade, och förväntningarna är att detta antal ska växa till 28% år 2026. Här ser vi den enorma möjligheten för de operatörer som möjliggör molnbaserade lösningar.
Den 14 februari 2023 förklarade Avaya konkurs för andra gången i företagets historia. De har uppgett att draget var för att "accelerera transformationen och stärka kapitalstrukturen". Från detta kan vi dra paralleller från deras kapitel 11-ansökan till deras misslyckande med att effektivt övergå till molnet.
Det är inte så att Avaya inte försökte övergå till ett mer molnbaserat erbjudande. De var helt enkelt för långsamma att mobilisera och hamnade till slut efter.
Det kommer att bli intressant att se hur Avaya ser ut efter att denna omvändning är klar. Kommer de att fördjupa sina partnerskap med ledande UC-leverantörer när de utvecklar en mer molnbaserad plattform?
Genom hela detta inlägg har vi pratat om hur Microsoft redan tillhandahåller ett stort antal licenser. Hur kan detta då hjälpa dig som operatör? Microsofts marknadsdominans kombinerad med Operator Connect Accelerator-programmet gör det enkelt för operatörer att aktivera molnlösningar.
Dstny har redan hakat på utvecklingen och blivit godkända som leverantör av Operator Connect. Klicka här om du vill veta mer om Operator Connect.