För att förstå vad Operator Connect är och var det passar in i den större telekomavbildningen behöver vi ta ett snabbt hopp tillbaka till där allt började.
Microsoft Teams lanserades i november 2016 som en del av Office 365 Productivity Suite. Initialt en chattbaserad arbetsyta, men applikationens funktioner utvecklades och utvidgades snabbt för att bli ledande inom Unified Communications. Idag är Teams Microsofts snabbast växande applikation (någonsin!) och hade hela 270 miljoner aktiva användare i månaden år 2022.
En särskild funktion som är nyckeln i applikationen är dess förmåga att låta användare ringa och ta emot samtal i Microsoft Teams. Inledningsvis fanns det två alternativ:
Paket av samtalsminuter köps direkt från Microsoft. En avgift per användare tillämpas också, vilket gör det till ett enkelt att implementera och prisvärt alternativ för mindre företag som letar efter en enkel samtalslösning.
Detta är processen för att ansluta befintliga telefonistrukturer till Microsoft Teams. Det är vanligtvis ett mer kostnadseffektivt alternativ för större företag eftersom Direct Routing kan hantera mer komplexa telefonisystem. Detta hybrida tillvägagångssätt gör att användare kan dra nytta av det bästa av två världar – skräddarsydd telefoni med verktyg för samarbete.
Medan Direct Routing snabbt blev populärt och fortfarande är det mest populära sättet att aktivera samtal i Teams på, var Microsoft oroliga för de varierande nivåerna av kvalitet och kundnöjdhet. Detta påverkade Microsoft och behovet av en mer kontrollerad process var tydlig. Så under 2021 lanserade man Operator Connect.
Där Teams-administratörer kan välja linjer och minuter från en godkänd operatör på Operator Connect Marketplace.
Microsoft säger att tjänsten är "ett nytt sätt för kunder att enkelt och snabbt aktivera PSTN-samtal för Teams, med tjänster från operatörer som inte är Microsoft".
Operator Connect ger Teams-administratören möjlighet att samarbeta med operatörer för deras linjer och minuter, med vetskapen om att de har en godkänd och certifierad anslutning med Microsoft Teams. Det är det Microsoft-godkända sättet för externa operatörer att ansluta sina telefonsystem till Teams. När detta alternativ väljs har slutanvändarna inte bara flexibiliteten att välja sin egen operatör, de kan också vara säkra på att tjänsterna, kvaliteten och kundupplevelsenivåerna som fastställts av Microsoft uppfylls.
Som operatör måste du godkännas av Microsoft för att vara en del av Operator Connect-ekosystemet. Certifieringsprocessen är strikt och det finns olika kriterier som operatörer måste uppfylla ur ett automatisering, nätverk, infrastruktur och kundupplevelseperspektiv. När det är klart läggs du till på deras lista över Operator Connect-partners som slutanvändare kan välja mellan.
Dstny är en godkänd Operator Connect-leverantör sedan juni 2023.
Operator Connect förutspås vara en av transportörbranschens största affärsdrivare de närmaste fem åren. Faktum är att efterfrågan på Microsoft Teams-telefoni växer så snabbt att antalet användare förväntas fördubblas till 2026.
Varför?
Även om Operator Connect är relativt nytt håller de flesta experter med om att det kommer att bli en hörnsten i landskapet för Microsoft Teams-telefoni. Som operatör är det nu dags att vara före dina konkurrenter, att gå ombord och dra nytta av fördelarna med Operator Connect. Det är ingen hemlighet att Microsoft skakar om marknaden. Frågan är, är du redo att använda deras framgång för att stärka ditt egna företag?