Dstny träffade Håkan Svanström, driftchef på Svanströms El & VVS, för att höra hur vår växellösning har fungerat för dem. Vi ses en tidig augustimorgon i verkstaden i Älvsjö.
Svanströms El & VVS grundades år 2003 och är ett av få företag i Stockholm som har en dygnet runt-/året runt-jourservice för alla typer av el- och VVS-relaterade problem. I början var det bara Håkan själv som både svarade i telefon och åkte ut på fältet.
”Det ringde hela tiden,” minns han. ”Jag kunde ju prata och jobba samtidigt, men till slut blev det så mycket att jag kände att jag säkert tappar kunder, folk som vill få tag på mig kommer inte igenom. Jag var ju tvungen att hitta en lösning på det problemet.”
Utmaning
Svanströms utmaning var alltså en stor volym av inkommande samtal, dygnet runt, som behövde besvaras snabbt. Varför var det så viktigt, undrar vi. ”Vi kan ha en avtalskund där vattnet sprutar – då vill vi ju att de kommer fram till vår jour väldigt snabbt så att vi kan åka ut och hjälpa dem. Det går inte att sitta och vänta i 30 minuter när vattnet sprutar i en källare någonstans,” förklarar Håkan.
Lösning
Lösningen blev Dstnys mobila växel med olika svarsgrupper och prioriteringsnummer. Det gjorde så att flera personer kunde bemanna slingan och avlasta Håkan med att svara på samtalen, samt att det gick att sortera upp de inkommande samtalen efter vilka som är avtalskunder och vilket ärende som är mest brådskande.
Detta har ökat deras tillgänglighet och det har varit väldigt betydelsefullt för just Svanströms El & VVS. Håkan berätttar: ”Det hade aldrig gått att växa så som vi har gjort, så fort på så kort tid, om vi inte är tillgängliga. Vi måste vara tillgängliga 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnet. Det är helt avgörande för vår verksamhet.”