Vi kontaktade Pelle Hasselgren som är kommunikationsansvarig, volontär och styrelsemedlem i Mansjouren i Stockholm för att prata mer om hur deras arbete ser ut och hur Dstny’s tjänster underlättar deras arbete.
Pelle Hasselgren
Kommunikationsansvarig, volontär och styrelsemedlem i Mansjouren i Stockholm
Hur används Dstny’s telefonilösning i ert arbete för att erbjuda trygghet, stöd och rådgivning till män som söker hjälp?
Vi har en växellösning via Dstny med ett fastnummer och mobila anknytningar till våra volontärer, vi har 3st telefonpass per dag och genom att ha ett växelnummer med mobila anknytningar ger det volontärerna möjligheten att svara var de än befinner sig. Det underlättar både tillgängligheten och flexibiliteten. Utanför våra svarstider använder vi röstbrevlådan och vi ringer upp de som kontaktat oss.
Kan ni beskriva vilka specifika funktioner och fördelar er nuvarande telefonlösning har i ert arbete?
Växellösningen märks mest. Vi gillar appen, innan den fanns så satt våra volontärer i ett speciellt rum med fasta telefoner och pratade i dem. Med hjälp av appen kan volontärerna ta samtal var som helst.
Hur många inkommande samtal tar ni emot i månaden?
Antalet påringningar har ökat mycket. Under 2022 hade vi 11.000 påringningar, men alla blir inte samtal då vi i ej har resurser att ta emot alla samtal. Under coronapandemin ökade den inkommande trafiken kraftigt, vi utökade då öppettiderna för telefonjouren.
Vilken roll spelar telefonilösningen i att ge information om rättigheter, skydd och resurser till män som kontaktar er?
Vi har kontakt med ett juristföretag. Om vi märker att det finns uppenbara kunskapsluckor gällande juridik och rättigheter kan vi till exempel hänvisa till en familjejurist som vi har nära kontakt med som alltid tar emot samtal.
Vilka utmaningar eller problem kan uppstå om ni inte har tillgång till en adekvat telefonilösning?
Då når vi inte ut till lika många, vi får svårare att få volontärer att ställa upp. Många har ett liv att sköta med familj, detta arbete är ideellt. Nu är det relativt lätt att få volontärer som ställer upp och tar emot samtal. Vi behöver dimensionera oss och organisera oss annorlunda under 2023. Vi ska öppna en filial i Malmö och bestämt oss för att bli hela Sveriges Mansjour, telefonen känner inga geografiska gränser och vi får samtal från alla regioner.
Utöver telefonjour har Mansjouren i Stockholm även gruppsamtal, enskilda samtal och parsamtal i deras lokaler i Stockholm. Nedan kan du läsa mer om vad Mansjouren i Stockholm kan erbjuda för hjälp och hur du kommer i kontakt med dem.
Läs mer om vad Mansjouren i Stockholm kan erbjuda