Reklam är inte alltid så kul, men många gånger något nödvändigt. Mycket av det innehåll vi konsumerar och de appar vi använder betalar vi för med vår tid. Innehållsskapare lägger ut gratis innehåll, som ska ge läsaren eller tittaren ett värde, och låter mottagaren ”betala” med sin tid och uppmärksamhet genom att annonsera produkter i anslutning till innehållet. Därför har många hemsidor banners med annonser, youtube-videos visar annonser innan eller under tiden du ser ett klipp och så vidare.
Dock så finns det sätt att slippa mycket av den reklam som florerar på internet idag. Det gör man genom att installera en så kallad adblocker. Adblockers, eller annonsblockering som det ofta kallas för på svenska, är ett tillägg i din webbläsare som hjälper dig blockera en hel del annonser.
En adblocker (annonsbockerare) är som en medresenär när du surfar runt på internet. Med hjälp av manuella inställningar eller automatiska filter hjälper den till att stoppa material du inte vill ska nå din skärm.
En adblocker sitter mellan dig och webbsidan du besöker och kollar av källorna på olika element, features, bilder eller videos. Matchar något av det den hittar filterlistan för annonsblockering, så ser tillägget till att materialet inte visas för dig.
För många kanske detta är en fråga med ett självklart svar. Man slipper titta på jobbig eller distraherande reklam.
Men det finns även andra fördelar med Adblockers. Exempelvis så laddar sidor snabbare, eftersom annonserna som stoppas ofta är tunga med bilder och animeringar. Dessutom så kan du spara mängden data som din mobil aförbrukar då du slipper buffra tunga annonser. Du kan slippa helsides-popups som tvingar dig vänta 5 sekunder innan du når hemsidan du egentligen sökte.
Eller som när det helt plötsligt börjar låta från datorn och du har ingen aning om vart det kommer ifrån. Så visar det sig att det är en annons som börjat spela på någon av de 48 tabbar du har uppe i din webbläsare. Det kan du undvika med en adblocker.
Det finns flera olika versioner av adblockers på marknaden idag.
AdBlock är det absolut vanligaste alternativet på marknaden idag. Sedan är AdBlock Plus en betalversion av vanliga AdBlock. Vissa av de listade annonsblockerarna ovan kostar pengar, men vanliga AdBlock är gratis.
Men även solen har sina fläckar och det finns negativa sidor med adblockers. Publicister som jobbar med material online får i allt större utsträckning problem med lönsamhet på grund av de minskade annonsintäkterna. När de som publicerar innehåll inte kan tjäna pengar på det så kan det i längden minska mängden innehåll vi kan konsumera i framtiden.
Men många hävdar att Adblockers kommer att förbättra annonseringen i framtiden istället. Annonsörer tvingas hitta nya kreativa sätt att annonsera, genom saker som sökordsoptimering och native-annonser. Något som välkomnas hos många konsumenter.
För visst är vi lite trötta på blinkande banners?